Poly/Polis

Platform-K
Katelijn Vijncke
Elly Van Eeghem

© Elly Van Eeghem © Elly Van Eeghem © Elly Van Eeghem © Elly Van Eeghem © Katelijn Vijncke, Elly Van Eeghem, Trees Bevernage
2011

POLY/POLIS betekent letterlijk meervoudige stad. Dit sociaalartistiek project van Platform-K focust op de veelheid aan dingen in de stad en de immense verscheidenheid waarop we die op onze eigen manier bekijken en beleven. Wat de stad is voor mij, is misschien niet hetzelfde als voor jou. Misschien leven wij wel allemaal in andere steden?

Voor POLY/POLIS werd videaste Elly Van Eeghem gekoppeld aan een kunstenaar met een fysieke handicap, schrijfster Katelijn Vijncke. Verspreid over enkele maanden richtten ze samen hun blik op de omgeving rondom het Sint-Pietersstation in Gent.
Via video, fotografie en woord kruisten hun blikken en zochten ze naar manieren om de betekenis van een plek te bevragen door deze te confronteren met iets anders.
Eind oktober 2011 landde het project in het station. De inkomhal kreeg er dat weekend een eigenaardige wachtruimte bij. Een die je blik en die van zovele voorbijgangers binnenstebuiten keert. Een wachtzaal als een puzzel, die onvolledig blijft. De ruimte toont videobeelden die gefilmd werden vanuit het perspectief van diverse stationsgebruikers. Ook het verschillende perspectief van de beide makers werd opgenomen. POLY/POLIS is een beeldend verhaal over mensen die alles en niets met elkaar gemeen hebben. Over een stad die steeds andere lagen onthult.

Daarnaast tastten de makers de grenzen van toevallig kruisende paden af onder de noemer Wisselspoor. Deze beeldkrant werd op 2000 exemplaren tersluiks verspreid tussen Metro-krantjes in de verdeelboxen van het Gentse Sint-Pietersstation.
Wisselpoor werd vormgegeven door Trees Bevernage. Het is een atypisch sobere krant, met veel witruimte en een focus op enkele beeld-woord combinaties. De krant brengt de omliggende woonomgeving naar binnen, via beelden van de stationswijk. Deze werden gemaakt door middel van 'dubbele belichting': de foto's bevatten telkens de perspectieven van beide makers, waarbij de ene blik overschreven werd door de andere, en zo een nieuw gelaagd beeld ontstond.
De krantjes vertrokken vanuit het station en waaierden via de vele pendelaars uit naar verschillende treintrajecten.

blog comments powered by Disqus
Please upgrade your web browser now. Internet Explorer 6 & 7 is no longer supported.>